Historiska studier flyttar till Eklandagatan

I augusti flyttar institutionen för historiska studier till Eklandagatan 86. Där kommer institutionen bedriva all verksamhet medan Humanisten byggs om.

Nu gör Göteborgs universitet och Akademiska Hus en stor satsning på Humanisten. Hela humanistiska fakulteten ska samlas under ett tak i ändamålsenliga lokaler som är attraktiva för såväl studenter som lärare och forskare.

− De humanistiska institutionerna i Göteborg låg länge splittrade runt om i staden. När humanisthuset togs i bruk i mitten på 1980-talet samlades en stor del av dem i gemensamma lokaler. På nya Humanisten är det nu meningen att samtliga humanistiska institutioner ska få plats. Vi får hoppas att detta också blir en kraftsamling för humaniora vid Göteborgs universitet, säger Henrik Janson, proprefekt på institutionen.

"Vi får hoppas att detta också blir en kraftsamling för humaniora vid Göteborgs universitet."

Första spadtaget togs 1 november 2016 och under hösten och våren har arbetet fortskridit. Bland annat har garaget och stora hörsalen stängt.

− Det har varit lite stökigt i och runt huset så vi är glada över flytten. I och med detta slipper vi också flytta runt på Humanisten under ombyggnationen vilket är en stor fördel.

Lokalerna är evakueringslokaler för Akademiska hus och används i dagsläget av arkitektutbildningen. Den 15 augusti flyttar institutionen för historiska studier in. Den 28 augusti drar höstterminen igång och all undervisning kommer att bedrivas i de nya lokalerna. Även studentföreningen GAST flyttar med och får ett rum i de nya lokalerna.

− Det finns både bra undervisnings- och studieytor. Dessutom finns studentpentry och andra sällskapsutrymmen. I och med detta kommer institutionens studenter att kunna utveckla en tydligare gemenskap vilket vi tror kommer upplevas som positivt, säger Henrik Janson.

När nya Humanisten står klar flyttar verksamheten tillbaka igen. Detta planeras ske vårterminen 2020.

Läs mer om ombyggnationen: Projekt Humanisten