Utgrävning åter igång i Ytterby

Ett 30-tal arkeologistudenter är åter på plats i Ytterby i Kungälv för att utföra utgrävningar av en järnåldersboplats. Denna gång är det studenter från två sommarfältkurser som undersöker området. Alla som vill kan följa arbete på plats eller via sociala medier.

Senast i maj var studenter från en annan kurs på platsen och grävde. Men denna gång sker utgrävningen vid järnåldersboplatsen strax nedanför det stora gravfältet vid Västra Porten/Stora Smällen i Ytterby. Syftet med undersökningarna är att få utökad kunskap om boplatsens utsträckning och organisation.

ytterbyHittills har man banat av cirka 500 kvadratmeter och funnit nya hus på boplatsytan och samt fynd av keramik och flinta.

Lämningarna har varit kända länge och har undersökts många gånger tidigare, redan år 1919 gjordes utgrävningar där. Närområdet innehåller bland annat ett gravfält med upp till 150 gravar från järnåldern, stensättningar, boplatser och hällristningar.

Fram till den 21 juni är ett 30-tal studenter från två olika sommarfältkurser på plats, den ena med inriktning fältmetodik och den andra publik arkeologi.

Alla som vill är välkomna att besöka utgrävningen och följa arbetet där. Man kan också följa utgrävningen via olika sociala medier som administreras av studenter på kursen publik arkeologi.

Här kan du följa utgrävningen:

Instagram: publikarkeologi

Facebook: publik arkeologi GU