Studenter sökes för utgrävning på Cypern

Student intresserad av arkeologisk fälterfarenhet? Delta i en utgrävning på Cypern mellan 29 april - 31 maj 2019. Ansök senast den 31 december 2018.

Professor Peter M. Fischer från Göteborgs universitet har genomfört nio säsonger av utgrävningar mellan år 2010 till 2018 på Hala Sultan Tekke på Cypern. Hala Sultan Tekke är en av de största sena kypriotiska städerna (sena bronsåldern) i östra Medelhavet. Studenter och arkeologer från Sverige, Österrike, Australien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Grekland, Island, Irland, Israel, Italien, Jordanien, Sydkorea, Nederländerna, Norge, Polen, Rumänien, Spanien, Syrien, Schweiz och USA har hittills deltagit i utgrävningarna.

Utgrävningarna 2019 kommer att fokusera på olika stadsdelar och en kyrkogård som hittats vid undersökningar med markradar och magnetometer. Stadsdelarna har i huvudsak daterats till 13 och 1200-f.Kr., men det hittades även tidigare kvarlevor. Ett antal spektakulära fynd bekräftar långdistanshandel mellan flera platser i östra Medelhavet, inklusive Grekland, Kreta, Egypten, Anatolien, Syrien, Libanon och södra Levanten, men även Italien och Central- och Nordeuropa. Bland fynden återfinns stenarkitektur, keramikföremål, sten, metaller, vapen, verktyg, guld- och silversmycken och lilafärgade textilier.

Cirka 20-25 studenter  kommer erbjudas möjlighet att delta från 29 april till 31 maj 2019. Även oerfarna studenter uppmuntras att ansöka, tidigare fältarbete är inte en förutsättning.

Deltagarna måste själva betala resekostnader till och från Cypern. Enkelt boende och basmåltider kommer att tillhandahållas av expeditionen. Utgifter under fritiden betalas av deltagarna. Gratis utflykter planeras på helgerna.

– Även om det är spännande är fältarbetet tufft, klimatet är ganska hårt och deltagarna bör vara beredda på långa dagar med fältarbete och bearbetning av det material som behandlas omedelbart efter upptäckten.

Intresserade studenter kan kontakta teresa.buerge@oeaw.ac.at

Glöm ej att bifoga ditt CV som pdf.

Sista ansökningsdag: 31 december 2018.

För ytterligare information: http://www.fischerarchaeology.se

Participation in the Swedish Excavations at Hala Sultan Tekke 2019