Studenter bjuds in till utgrävning på Island

Vill du skaffa dig utlanderfarenhet? Nu finns en unik chans för studenter att medverka vid en utgrävning på Island i juni 2017. Erbjudandet riktar sig till arkeologistudenter på alla nivåer och ingen gräverfarenhet krävs.

Utgrävningen gäller vikingahallen och andra hus på Stöð i Stöðvarfjörður på östra Island. Den startar 1 juni och det är utgrävningens andra säsong.

– Tidigare har jag bjudit in studenter från universitet i Island. Den här gången vill jag bjuda in svenska studenter, säger Bjarni F Einarsson, ansvarig arkeolog och alumn vid Göteborgs universitet.

Medverkande studenter erbjuds fri kost och logi under hela utgrävningstiden. Hela gruppen reser gemensamt från Reykjavík till Stöðvarfjörður den 31 maj och de som vill åker med gratis. Den 29 eller 30 juni går resan tillbaks till Reykjavík. Det finns även möjlighet till gratis övernattning i Reykjavík.

Studenterna får själva betala för flygbiljetter och buss/inrikesflyg om de inte åker med övriga gruppen. Det finns plats för två-tre studenter.

Intresserad? Ta kontakt med Bjarni F Einarsson: bjarni@fornstofan.is

Läs mer om utgrävningens första säsong (på engelska): Major Archaeological Find in Iceland