Minnet av Förintelsen synliggörs under historisk temavecka

Under vecka 8 har institutionen för historiska studier en temavecka där institutionens tre kärnämnen synliggörs genom olika föreläsningar och teman. Ett viktigt fokus är minnet av Förintelsen.

21-23 februari hålls inte mindre än tre temadagar på institutionen för historiska studier: Kulturarvsdagen, Historiedagen och Västsvensk arkeologidag.

Temat för årets historiedag som hålls den 22 februari är minnet och glömskan av Förintelsen. Bland föreläsarna finns Heléne Lööw, historiker vid Uppsala universitet, och Ingrid Lomfors, överintendent vid Forum för levande historia. Syftet är att belysa frågan om hur minnet av Förintelsen förvaltas: hur återskapas minnet i nästkommande generation?

"Frågan aktualiseras nu när vi återigen ser nazister demonstrera på våra gator."

– Frågan aktualiseras nu när vi återigen ser nazister demonstrera på våra gator. Detta trots att människor som överlevde och upplevde Förintelsen fortfarande är i livet. Hur långt sträcker sig egentligen vårt historiska minne? säger historikern Petra Pauli som är en av arrangörerna.

Under Kulturarvsdagen den 21 februari kommer forskare verksamma inom det tvärvetenskapliga forskningscentret Centrum för kritiska kulturarvsstudier (Centre for Critical Heritage Studies, CCHS) presentera sin forskning. Bland annat kommer arkeolog Anita Synnestvedt prata under rubriken ”Är allt kulturarv bra? Perspektiv på det obekväma, det som skaver och det som är på gränsen”.

Västsvensk arkeologidag hålls den 23 februari för 21:e året i rad och innehåller ett späckat schema för såväl forskare som yrkesverksamma arkeologer.

Kulturarvsdagen

Historiedagen