Maritim konferens går på djupet

Den 8-9 juni träffas en rad internationellt erkända forskare inom de historiska ämnena i Göteborg för att fördjupa sig i maritimt utbyte och hur det påverkade samhällen under förhistorisk tid och bronsåldern. Allmänheten är välkommen till evenemanget.

– Konferensen bygger på en tidigare konferens där man upptäckte att den maritima handeln var otroligt viktig. Nu går vi vidare med detta och utforskar det ännu mer. På fredagen är det fokus på Europa i neolitikum och bronsålder. På lördag är det fokus på hela världen och det maritima utbytet över sjövägar, berättar Johan Ling, professor och en av arrangörerna av konferensen.

Förutom forskar från den egna institutionen har även flera internationellt erkända forskare bjudits in för att tala på konferensen med det engelska namnet Long Distance Maritime Exchange and Social Complexity Conference. De kommer bland annat beröra socio-politiska och kulturella interaktioner som härrör från resor, handelsexpeditioner, allmänna befolkningsmigrationer och koloniseringssystem.

Förhoppningen är att konferensens tvärvetenskapliga metod ska bygga vidare på och fördjupa kunskap man haft inom området sedan tidigare.

Mer information:

Konferensen, Long Distance Maritime Exchange and Social Complexity Conference, arrangeras mellan den 8-9 juni 2018 i stora hörsalen på Institutionen för historiska studier, Eklandagtan 86. Det är öppet för allmänheten och alla välkomnas att delta.

Läs hela programmet

Arrangeras av: