Krig formade bronsålderns samhällen i Europa, Egypten och Ryssland

Bronsåldern var en period präglad av krigsföring. Fallstudier som sträcker sig från platser som Storbritannien, Egypten och Uralbergen avslöjar hur krigen präglade handel, tro och andra aspekter av samhället. Det framkommer i Christian Horn och Kristian Kristiansens nya bok Warfare in Bronze Age Society, nyligen utgiven av Cambridgde University Press.

Under bronsåldern skedde den globala framväxten av ett militariserat samhälle. Krigarkulturen tog sig uttryck i en rad nya effektiva vapen som skulle komma att användas under det kommande årtusendet. Det var då som krigsföringen blev institutionaliserad och professionell samtidigt som en ny krigande klass växte fram.

Bevis för denna utveckling syns i den överdådiga uppvisningen av vapen vid gravplatser och fyndigheter. Men även inom ikonografin, i allt från hällristningar till fresker på palats. I den nya krigarkulturen blev krigaren hjälte och krigsföringen heroisk. Något som i sin tur påverkade flera aspekter av bronsålderns samhälle – som handel, hierarkier, teknik och tro.

Krigsföringen har visat sig vara djupare involverad i de sociala processerna än vad man tidigare känt till. Detta är det mest centrala resultatet som framkommer i boken Warfare in Bronze Age Society som nyligen publicerats av Cambridge University Press.

I boken diskuterar ett internationellt team av forskare nya aspekter av krigsföring under bronsåldern. Fallstudierna sträcker sig från Skandinavien, Storbritannien och den iberiska halvön till östra Medelhavet, Egypten och södra Uralområdet där nya teoretiska och metodologiska synsätt på krigföring använts.

Boken är resultatet av en tvådagarskonferens med samma namn som arrangerades vid Göteborgs universitet i december 2012. Redaktörerna är Christian Horn och Kristian Kristiansen.

Christian Horn

Christian Horn är för närvarande forskare på SHFA, Svenskt hällristningsforskningsarkiv, och föreläser vid Göteborgs universitet. Hans studier av bronsålderns vapen, deras användning och hur de skildras i hällristningar har visat deras djupgående inflytande på sociala institutioner som handel, identitet och sociala hierarkier. Hans senaste arbete har avslöjat hur olika gravörer under bronsåldern återvände till skandinaviska hällristningar och omarbetade dem många gånger. På det viset blev hällristningarna en mötesplats som sträcker sig över generationer och väcker liv i dåtida hjältar. Hans arbete har publicerats i Journal of Archaeological Sciences och European Journal of Archaeology.

Kristian Kristiansen

Kristian Kristiansen är professor i arkeologi vid Göteborgs universitet. Han är medredaktör för boken Organizing Bronze Age Societies (Cambridge, 2010). Han är författare till Europa before history (Cambridge, 2000) och medförfattare till The Bronze Age Society (Cambridge, 2006), som tilldelades priset för bästa vetenskapliga bok 2007 av Society of American Archaeology. Han mottog det Prehistoric Society's Europa-pris 2013 och British Academy's Graham Clark-medalj 2016. Hans senaste arbete har skett inom Europeiska forskningsrådets Advanced Grant The Rise. Med ett team av forskare har det där varit möjligt att dokumentera handeln med ulltextilier, metaller och storskaliga migrationer i västra Eurasien under bronsåldern.

Läs mer på: http://www.cambridge.org/gb/academic/subjects/archaeology/prehistory/warfare-bronze-age-society#iYjwFCvBzi8JoQDL.99