Föreläsningar fokuserar på Göteborgs industriella kulturarv

Hur har Göteborg lyckats stå sig stark som industri- och sjöfartsstad i den nya ekonomin? Hur kan staden fortsätta vara ett levande industriellt kulturarv i tider av digitala lösningar? Torsdagen den 14 juni står dessa frågor i centrum för den dag av föreläsningar som arrangeras på Emigranternas hus.

Göteborg och Västsverige har ett flerhundraårigt industriellt kulturarv och är fortfarande idag en av de viktigaste industriella regionerna i norra Europa. Trots att ekonomin skiftat till att bli inriktad på digitala lösningar, upplevelser och kunskap har Göteborg ändå lyckats stå sig stark som industristad i krisande tider.

Frågan är varför och hur man har lyckats? Vilka kvaliteter har Göteborg och Västsverige som gör att man hela tiden lyckats anpassa sig och expandera, trots varvskriser och Saab-konkurser?

Den 14 juni arrangerar institutionen för historiska studier och Emigranternas hus föreläsningar på ämnet. En rad forskare från olika institutioner men även utomstående sakkunniga kommer tillsammans att bena i ämnet och ta reda på mer om hur vi kan skapa sammanhållen kunskap om det industriella kulturarvet och hur vi gör för att industri- och sjöfartsstaden kan fortsätta vara ett levande kulturarv.

Om evenemanget:

”Industri- och sjöfartsstaden – Göteborg och Västsveriges industriella kulturarv” arrangeras den 14 juni kl. 13-16 på Emigranternas hus, Packhusplatsen 7, Göteborg. Evenemanget är gratis och är öppet för alla.
Arrangörer är institutionen för historiska studier och Emigranternas hus.
Se hela programmet i kalendariet