Flera spännande fynd efter publik utgrävning

Studenter från två olika kurser har under ett par veckor utfört utgrävningar i Ytterby utanför Kungälv och fynden är många. Förutom flera huslämningar och en hel del keramik fann man också en fin skära i flinta från stenåldern. Intresset från allmänheten var också stort.

Det är två olika sommarfältkurser som varit på plats under två veckor, den ena med inriktning fältmetodik och den andra publik arkeologi. Ett 500 kvadratmeter stort schakt har grävts ut där en boplats från järnåldern en gång lång och fynden som gjorts är många. Bland annat fann man flera huslämningar, grophus och keramik. Det bästa fyndet var en särskilt fin skära som beräknas vara från stenåldern. Efter det avslutade fältarbetet pågår nu ett långt och metodiskt arbete med att sortera och katalogisera alla fynd.

Förutom fynden var även besöken från allmänheten många, både bokade visningar och spontana besök. Som en del av kursen publik arkeologi ingår det för studenterna att visa och berätta om platsen som de gräver ut på. Via flera olika sociala medier-kanaler har intresserade också kunnat följa arbetet i realtid.

En av dem som var med ute i fält var studenten Hanna Söder, som tidigare läst grundkursen i arkeologi.
– Det har gått jättebra, det var helt perfekt att få testa på det man redan lärt sig ute i fält, både det arkeologiska men också det publika. Jag tycker det var särskilt kul att få visa besökare vad man håller på med.

Det var helt perfekt att få testa på det man redan lärt sig ute i fält, både det arkeologiska men också det publika.

Maria Persson är ansvarig för kursen och mycket nöjd över hur det hela gått.
– Det kom mycket folk tack vare kommunikationen i sociala medier men också för att det var en tillgänglig plats. Studenterna har kunnat öva i att vara guider på platsen och så har de turats om att sköta våra sociala kanaler.

Att kunna berätta om vad man gör och förklara sitt arbete är en stor del av yrket som arkeolog menar Maria Persson. Därför är den är sommarkursen viktig.
– Vi arkeologer ska inte bara kunna kommunicera våra resultat, utan även vad vi gör på plats ute i fält. Många vill veta vad man gör på jobbet och ställer frågor, på det sättet sticker arkeologi ut.

Läs mer: Utgrävning åter igång i Ytterby

VIDEO: ALEXANDER ZUROWETZ