Studentförening värd för nygammal studentkonferens

Den 7 april står historiska studiers studentförening GAST värd för en konferens av och för studenter. – Syftet är att ge studenter ett forum där de kan presentera sin forskning och nätverka universiteten mellan, Jonas Carlsson på GAST.

Föreningar inom arkeologi, historia och antikens kultur och samhällsliv från universitet i hela landet är inbjudna för att föreläsa under studentkonferensen. Varje föreläsare får cirka 20 minuter och föreläsningarna är öppna för alla.

– Vi gästas av STARK (Stockholms arkeologer) och andra studenter från runt om i landet, och vi hoppas att många kommer och lyssnar, säger Jonas Carlsson.

Konferensen hålls i sal T307 på Gamla hovrätten och startar med en reception runt klockan 12. Föreläsningarna löper på fram till klockan 17 och sen rundas dagen av med mingel för alla GAST-medlemmar.

Konferensen är en fortsättning på ASK (Arkeologisk studentkonferens) som startade år 2010 men avsomnade efter 2014 års konferens. Förhoppningen är att detta blir startskotten för en ny ASK-era för alla de historiska ämnena.

– Det är viktigt att studenter får ett forum där de kan samla på sig erfarenhet och bygga upp ett nätverk. Vi ska även släppa en publikation där alla som föreläser har möjlighet att medverka. Det kan ju vara bra att få med på cv:t att man blivit publicerad redan under studietiden.

Läs mer på GAST:s hemsida: www.gastgu.se