Sök sommarkurs med fältpraktik i medelhavsområdet

Missa inte att söka vår sommarkurs som ger fältarkeologisk praktik på en utgrävning runt Medelhavet. Kursen vänder sig till studenter som har 60hp i Antikens kultur och samhällsliv och ger en möjlighet att prova på det praktiska arbetet i fält under ett par veckor i sommar.

Kursen ger grundläggande kunskaper i arkeologiskt fältarbete vid någon utgrävningsplats i medelhavsområdet. Den består av en del med förberedande undervisning vid hemmainstitutionen, en del av arbete i fält samt en avslutande skriftlig examinationsdel.

– Detta är ofta en första möjlighet för studenter att omsätta sina teoretiska kunskaper om de antika medelhavskulturerna till praktiskt fältarbete och prova på de många olika moment som arbetet i fält innebär, säger Lena Larsson Lovén som är kursansvarig.

Sedan ett par år tillbaka har praktik erbjudits vid utgrävningarna av Kalaureia på Poros i Grekland. I år kompletteras de med ytterligare en utgrävning: i Vulci som ligger i etruskernas gamla kärnområde, ett par mil om Rom.

I sommar finns alltså möjlighet att få fältpraktik i antingen Grekland eller i Italien, säger Lena Larsson Lovén.

Institutionen täcker resekostnader till och från utgrävningsorten och boende under två veckors praktikarbete.

Ansök senast 18 mars

Till anmälan: GU:s kurswebb