Nytt utbyte med Kuba för studenter och lärare i arkeologi

Sugen på att byta Göteborg mot Havanna? Genom ett nytt utbytesprogram kan lärare och studenter inom arkeologi åka på utbytesresa till Kuba hösten 2018.

Institutionen för historiska studier har beviljats bidrag inom utbytesprogrammet Linnaeus-Palme Partnerskap med Institutionen för antropologi, Havanna, Kuba. Detta innebär att lärare och studenter kommer ha chans att åka till Havanna hösten 2018.kuba

– Som lärare kommer du undervisa och som student följer du kurser på plats. Vistelselängden för lärarna kommer variera mellan tre till fyra veckor, för studenterna gäller 18 veckor, säger Håkan Karlsson, arkeolog vid Göteborgs universitet och ansvarig för programmet.

Studenterna kan tillgodoräkna sig poängen och är berättigade studiemedel för studierna. Resa och boende täcks av programmet.

– Utbytet riktar sig till arkeologistuderande både på grund- och avancerad nivå. Du ska ha studerat minst ett år på universitetet och det är bra om du kan spanska.

kuba

Flera vinster med utbytesprogram

Parallellt kommer lärare och studenter från Havanna att besöka institutionen här i Göteborg. Håkan Karlssons ser flera vinster med ett utbytesprogram.

– De generella vinsterna är att både lärare och studenter får kunskap om en annan akademisk miljö med andra pedagogiska modeller och annat forskningsfokus. Eftersom utbytet sker med en miljö utomlands får medverkande lärare och studenter dessutom internationell erfarenhet och kunskap, inte minst rörande annorlunda förutsättningar för arkeologiskt kunskapande.

Medverkande i utbytet får goda insikter i den kubanska akademiska miljön, den kubanska arkeologin och dess många gånger tvärvetenskapliga och antropologiskt förankrade perspektiv. Den ger också en inblick i det kubanska samhället.

kuba

– Jag tror helt enkelt att det blir en bättre värld om fler får chans att resa och lära sig om andra kulturer.

Mer info om programmet och hur du söker kommer på institutionens hemsida efter sommaren.