Avsatt museichef från Polen besöker Göteborg

Göteborgs universitet har bjudit in en av Polens mest kända historiker, professor Paweł Machcewicz, till Göteborg den 24–26 oktober. Machcewicz fick stor internationell uppmärksamhet förra året när han under kontroversiella former avsattes av landets regering som direktör för Polens största historiska museum, Museum of the Second World War.

− Han byggde ett viktigt och mångtydigt museum. Men han avsattes som museidirektör och nu smutskastas han och kallas för landsförrädare samtidigt som man försöker ställa honom inför rätta för påhittade brott. Det är svårt att vara en historieprofessor i populismens tidevarv, säger historikern Wojtek Jezierski som står bakom inbjudan.

pawelPaweł Machcewicz är professor i historia vid Polish Academy of Sciences i Warszawa. 2008 fick han i uppdrag av dåvarande premiärminister Donald Tusk att i Gdańsk skapa landets största och mest påkostade historiska museum, det till minne av andra världskriget. Men kort efter invigningen av museet 2017 avsattes Machcewicz och hela hans stab av nuvarande regeringspartiet Lag och rättvisa som själva tog över styret. Politikerna menade att utställningen inte var tillräckligt patriotiskt och allt för pacifistisk och Europavänlig.

Sedan dess har Machcewicz legat i strid med regeringen, han har bland annat stämt den polska staten i Europadomstolen för upphovsrättsbrott kring materialet i museet. Regeringen har svarat med att inleda två polisutredningar om ekobrott mot Machcewicz.

Föreläser på insitutionen

Göteborgs universitet har nu bjudit in Paweł Machcewicz för att tala om dessa händelser. Bland annat kommer han hålla en föreläsning på institutionen för historiska studier den 25 oktober kring sitt arbete med museet i Gdańsk. Temat för föreläsningen är krocken mellan historia, minnen och politik.

− Historia och minnen är ofta ett ideologiskt slagfält och ur ett akademiskt forskningsperspektiv är vi därför glada att välkomna en person som slagits för möjligheten för att ge medborgarna nya perspektiv på sin egen historia, oavsett om dessa är de önskade eller förväntade perspektiven. Muséer och akademiska institutioner förvaltar ett arv av kritiskt reflekterande över den egna historien och identiteten och skall beredas plats i varje demokratiskt system, säger Marie Demker, dekan för Humanistiska fakulteten på Göteborgs universitet.

Föreläsningen på institutionen för historiska studier äger rum klockan 13–15 den 25 oktober i Stora hörsalen. Machcewicz deltar också i en föreläsning på Göteborgs stadsmuseum den 24 oktober. Den 26 oktober är han inbjuden att föreläsa vid studentorganisationen Brännpunkt Europa, vid Centrum för Europastudier på statsvetenskapliga institutionen. Representanter från media är välkomna att närvara vid samtliga tillfällen.

Hans besök är ett samarbete mellan institutionen för historiska studier och Centrum för kritiska kulturarvsstudier. Kungliga Vitterhetsakademin har också bidragit med medel.

Paweł Machcewicz kommer att finnas tillgänglig för intervjuer under sin vistelse.

Kontakt för intervjuförfrågningar:

Henrik Kjellberg, kommunikatör, Göteborgs universitet
henrik.kjellberg@gu.se

Foto: Adam Kumiszcza/Wikimedia Commons (övre bilden), Rudolf H. Boettcher/Wikimedia Commons (nedre bilden)