Årets Humtankpris till Ida Östenberg

Ida Östenberg, docent i antikens kultur och samhällsliv vid Göteborgs universitet, belönas med Humtankpriset för sitt engagemang i att sprida humanistisk kunskap i samhällsdebatten.

Motiveringen pekar på hennes synliggörande av ”den humanistiska kunskapens värde i samhällsdebatten genom sina bidrag i såväl traditionell media som i sociala medier” och att hon ”drar en lans för bildning, kunskap och redlighet”.

Humtankpriset, som delas ut för tredje året i rad, uppmärksammar en akademiker som på ett ”förtjänstfullt sätt synliggjort humanioras betydelse i offentligheten”. Priset delas ut fredagen den 29 september i Göteborg i samband med Bokmässan.

Humtank är en tankesmedja för forskning och utbildning inom humaniora. Syftet är att stärka humanioras roll såväl inom som utanför de akademiska institutionerna.

Läs mer: Hon prisas för sitt försvar av kunskap och bildning

FOTO: LASSE EDWARDS